Legume si fructe congelate vs proaspete in lunile de iarna. Mituri desfiintate.

Adaugat de biodumbrava 03.02.2017 0 Comentariu Informatii utile,

   De multe ori m-am intrebat de ce in lunile de iarna Hipermarketurile sunt asaltate de clienti la standurile de legume. Sunt acestea mai sanatoase decit cele produse in plin sezon si care sunt pastrate prin congelare? Raspunsul este categoric nu. Dar ce spun specialistii? Acestia afirma ca putem  apela si la varianta  legumelor si fructelor congelate aducindu-se argumente in acest sens.

 

Mitul 1: Odata culese, legumele incep sa isi piarda din proprietati si pana la congelare ajung sa nu mai fie bune de nimic

Fals: Intre cules si congelare trece putin timp!

 

   Legumele proaspat congelate au o perioada foarte scurta din momentul culegerii in punctual maxim de coacere de la cateva minute pana la cateva ore, timp in care sunt spalate, pregatite si puse in pungi speciale apoi depozitate in lazi frigorifice. Daca acestea provin dintr-o cultura ecologica atunci este si mai bine deoarece cantitate de vitamine, minerale, nutrienti…etc. este mult mai mare. De ce este foarte important ca aceasta perioada de la recoltare si pana la introducerea acestora la congelat sa fie foarte scurta? In anul 2010 un studiu realizat de Institutul pentru Cercetare Alimentară din Marea Britanie, a cuantificat în ce proporţie se degradează substanţele nutritive din mai multe alimente pe care le putem consuma şi în varianta proaspătă, şi în cea congelată în sezonul rece. Astfel, în timp ce prin congelare se păstrează toate enzimele si o cantitate mare din vitamine şi din minerale, la cele culese proaspat pana ajung pe farfuria consumatorului se pierd cantitati immense de nutrienti. Iata doar cateva exemple: fasolea verde proaspătă pierde 45% din nutrienţi în 16 zile de la recoltare, conopida şi broccoli - 25%, mazărea - 15%, iar morcovii - 10%, etc.

 

Mitul 2: Sunt mai putin sanatoase decat cele proaspete

Fals: Contin cantitati importante de nutrienti!

 

   Inca din anul 1998 Agentia Americana pentru Controlul Alimentelor si Medicamentelor [FDA] a emis un raport in care se specifica faptul ca fructele si legumele congelate au un continut nutritional foarte asemanator cu cel al variantelor lor proaspete. Studiile au continuat insa iar rezultatele confirma aceasta teorie. De altfel o cercetare a Asociatiei Consumatorilor din Austria publicata in anul 2003 a demonstrat ca fructele si legumele proaspete pe care le cumpram in extrasezon, cu mai multi bani, ar putea contine cantitati mai mici de vitamine si minerale decit cele congelate. În plus, în cadrul aceluiaşi studiu, specialiştii au depistat un nivel ridicat de nitraţi în vegetalele proaspete, lucru care nu a fost valabil şi în cazul celor congelate. Potrivit cercetătorilor, nitraţii din aceste produse sunt transformaţi de organism în nitriţi, care au efect nociv asupra sănătăţii dacă se acumulează deoarece sunt cancerigeni. Dar de ce nivelul de nitrati este mai mare la legumele proaspete din timpul iernii? Este forte simplu de stiut si foarte logic! Marimea zilei din lunile de iarna este cea mai mica din tot timpul anului (intre 8 si 10 ore), cu 70-80% din zile innorate si fara soare. Care este efectul? Incetinirea sau stagnarea procesului de fotosinteza. Uzina chimica de la nivelul plantei este blocata, nu mai lucreaza corect, plantele se alungesc si devin galbui. Producatorii pentru a avea castiguri cat mai mari le stimuleaza si le forteaza cresterea in lumina artificiala si cu tot felul de “substante hranitoare”.  Ce se intampla cu planta? Aceasta in lipsa fotosintezei si a “uzinei chimice blocate” nu poate sa le sintetizeze, sa le prelucreze astfel incat aceste “substante hranitoare” in exces se transforma in nitrati si nitriti care sunt cancerigeni si care se elimina din organism foarte greu dupa aproximativ un an de zile. De aici se aminteste si “gustul de plastic” al legumelor si fructelor din aceasta perioada.

Vreti sa mancati sanatos iarna? Consumati legume si fructe bio congelate. Sunt cea mai buna varianta pentru anotimpul rece!

 

Opinia specialistului

   Adrian Copcea care este medic specialist diabet, nutriţie şi boli metabolice specifica: “Legumele congelate şi conservele sunt o soluţie bună dacă nu au adaosuri mari de sare sau de zahăr. Deşi diferă ca textură şi ca gust, din punct de vedere nutriţional, aceste variante sunt apropiate de cele proaspete. Diferenţele dintre legumele congelate şi conserve constau în tipul şi în ponderea conservanţilor. Nutriţional vorbind, ambele variante sunt considerate alternativă corectă la varianta proaspătă, în afara sezonului”.

 

Cum se pastreaza si cum se consuma.

   Temperatura la care ar trebui ţinute în congelator este de -18 grade Celsius. Pentru ca legumele şi fructele să nu-şi piardă din substanţele nutritive, ele nu trebuiesc decongelate înainte de preparare, ci se pun asa congelate direct în mâncare, fie partial decongelate  în puţină apă, fie la abur

 

In loc de concluzie

   Daca aceste legume si fructe sunt obtinute din culturi ecologice consider ca sunt net superioare din punct de vedere nutritional celor obtinute din cultuta conventionala  deoarece sunt “curate”, au o biodisponibilitate crescuta, au ”niveluri mult mai ridicate de antioxidanti, flavone vitamine si alti nutrenti” [MICHAEL POLLAN  pagina134 IN APARAREA MAINCARII] si cel mai important este faptul ca sunt unice deoarece contin salvestroli una dintre armele oferite de natura nemutilata in lupta impotrva cancerului. Ramaneti sanatosi, consumati informat! Si pentru relaxare va lasam si un filmulet dragut: http://www.obiectiv.info/de-ce-sunt-legumele-congelate-mai-sanatoase-decat-cele-proaspete-din-magazine-video_24221.html#n

 

adevarul.ro/sanatate/dieta-fitness/cat-hranitoare-legumele-congelate-1_50ae01a47c42d5a66399c8b0/index.html

 

Etichete: legume iarna bio ecologic

Lasa un comentariu